Tiedolla johtaminen
Tiedolla johtaminen tarkoittaa asiakkaiden tietojen valjastamista päätöksenteon tueksi.
Tavoitteet
- Asiakkaita koskevat tiedot ovat virheettömiä, vertailukelpoisia, täsmällisiä, oikea-aikaisia, ajantasaisia, oleellisia, ymmärrettäviä ja oikeassa muodossa.
- Asiakkailla on käytössään tietoa, joka auttaa heitä oman hyvinvointinsa ja terveytensä ylläpitämisessä ja haastavista elämäntilanteista selviämisessä.
- Asiakkailla on käytössään työvälineitä tiedon tuottamiseksi omaan ja ammattilaisten käyttöön.
- Asiakkailla on käytössään tietoa saatavilla olevista palveluista ja niiden laadusta.
Toimenpiteet
- Vertaillaan maakunnan eri alueita ja niiden sote-palveluja niin, että hyvää palvelua saa riippumatta asuinpaikasta.
- Hyödynnämme tietoa palvelujen arvioinnissa ja ennakoimisessa. Tämän ansiosta tarjoamamme palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeita nyt ja tulevaisuudessa.
- Tuotetaan tietoa eri ratkaisuvaihtoehdoista ja niiden ennakoiduista vaikutuksista. Tämä helpottaa päätöksentekoa ja auttaa kohdistamaan palvelut ja rajalliset resurssit järkevällä ja taloudellisella tavalla.
Tulokset
Tiedolla johtamisen koulutus, päivä 2: hyviä käytäntöjä ja valintoja käytännön toteutuksiin
Lisätietoa
Tietohallinto ja tiedolla johtaminen, kesäkuu 2020 (pdf)