Sote-palvelustrategia
Sote-palvelustrategia toimii valmistelevana hankkeena tulevan hyvinvointialueen strategiatyölle. Hankkeessa luodaan yhteistä näkemystä tulevan hyvinvointialueen sote-palveluista.
Sote-palvelustrategiatyötä tehdään yhdessä kuntalaisten, henkilöstön, luottamushenkilöiden, sote-yritysten ja -järjestöjen sekä muiden kumppaneiden kanssa.
Sote-palvelustrategiatyön koordinoinnista osana POPsote-hanketta vastaa Oulunkaaren kuntayhtymä, joka tuottaa sote-palveluita Iin, Pudasjärven, Simon, Utajärven ja Vaalan alueelle.
Tavoitteet
- Sote-palvelustrategian tavoitteena on rakentaa Pohjois-Pohjanmaan sote-palveluista ihmislähtöinen ja alueen erityispiirteitä ja tarpeita vastaava kokonaisuus.
- Hanke syventää eri alueiden tuntemusta ja yhteistyötä. Lisäksi se luo yhteistä tilannekuvaa ja ymmärrystä alueen muutospaineista ja kehityssuunnista.
Toimenpiteet
Pohjois-Pohjanmaan sote-palvelustrategian painopisteitä on työstetty eri kumppaneiden kanssa.
Alustaviksi painopisteiksi on tunnistettu seuraavat:
- Pohjois-Pohjanmaa – ihmistä lähellä
- Vaikuttavasti yhdessä
- Paras porukka
- Rohkeasti uutta
Painopisteisiin pohjautuvat kärkitavoitteet tarkentuvat työskentelyn edetessä.
Keräämme eri toimijoilta näkemyksiä painopisteiden jatkokehittämiseen.
Hyvinvointi ja sujuvat palvelut syntyvät yhdessä
Yhteensovitettu sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuus Pohjois-Pohjanmaalla:
- Sähköiset ja liikkuvat palvelut
- Hyvinvointialueen yhteiset palvelut
- Alueelliset palvelut
- Lähipalvelut
- Kuntien ja valtion palvelut
- Alueen muut palvelut
- Muut hyvinvointialueet
- Yhdessä tekeminen
- Palvelutarpeiden ja toimintaympäristön muutosten ennakointi
- Toimintakulttuurin ja toiminnan uudistaminen
- Johtaminen, ohjaus ja laatu
- Lainsäädäntö
Missä meidän on onnistuttava: painopisteet ja kärkitavoitteet
- Hyvinvointia, terveyttä ja mielekästä elämää Pohjois-Pohjanmaalla
Asukkaisen tarpeisiin vastaava palvelujen kokonaisuus
- Sujuvat palvelupolut
- Monialainen yhteistyö ja yhteiset tavoitteet
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
- Yritykset ja järjestöt kumppaneina
- Yhteistyö yli hyvinvointialueen rajojen
Vaikuttavien palveluiden edellytykset
- Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö
- Tietoon perustuva johtaminen ja tiedonhallinta
- Tasapainoinen talous
- Sähköiset palvelut osana toimivaa palvelujen kokonaisuutta
- Tutkimuksen, kehittymisen ja innovaatiotoiminnan hyödyntäminen
- Palvelujen turvaaminen häiriö- ja poikkeustilanteissa
Painopisteet ja kärkitavoitteet
Hyvinvointi ja sujuvat palvelut syntyvät yhdessä
Palvelutarpeiden ja toimintaympäristön kuvaus, muutosten ennakointi
Tietoa mm. väestöstä, hyvinvoinnista, palvelutarpeista, toimintaympäristöstä, markkinoista ja taloudesta. Huomioi Pohjois-Pohjanmaan eri alueiden erityispiirteet. Tukee muutosten ennakointia ja vaihtoehtojen arviointia.
Hyvinvointialueen perustehtävä
Kertoo hyvinvointialueen toiminnan tarkoituksesta ja tärkeimmistä tehtävistä. Liittää hyvinvointialueen osaksi kansallista uudistusta. Perustuu laissa kuvattuihin tehtäviin.
Mitä kohti kuljetaan
Näkemys tulevaisuudesta ja tavoiteltavasta kehityksestä. Antaa suunnan yhteiselle kehittämistyölle.
Toiminnan ja uudistamisen painopisteet
Kuvaa hyvinvointialueen toiminnan ja uudistumisen kannalta tärkeitä painopisteitä.
Painopisteisiin liittyvät tavoitteet
Kertoo missä asioissa on onnistuttava ja mikä muuttuu samalla. Päätetään miten tavoitteita mitataan ja mikä on tavoiteltava tilanne.
Miten tavoitteet saavutetaan
Kuvaa keinoja, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa.
Hyvinvointialueen tasapainoinen talous
Koetalousarvion valmistelu 1-3/2021 – 1/2023 >
Esivalmisteluvaihe
Väliaikaishallinto (VATE)
Aluevaltuusto
Hyvinvointialueet käynnistyvät
Esittelydiat hyvinvointialueen rahoituksesta 30.4.2021 (pdf)
Tietojohtaminen
Virta-hankkeen sivut: Virta-hanke – DigiFinland
Tulokset
- Raportti kyselyiden analyysista 6.8.2021 (pdf)
- Kuntalaiskysely (pdf)
- Henkilöstökysely (pdf)
- Järjestökysely (pdf)
- Palvelukriteeristöjen ja -kuvausten yhtenäistäminen, Kriteerit ja palvelukuvaukset -tilannekatsaus (pdf)
Lisätietoa
- Sote-palvelustrategian esittelymateriaali (pdf)
- Työsuunnitelma kevät 2021 (pdf)
- Viestintäsuunnitelma (pdf)
- Sote-palvelustrategian esittely
- Rakenneuudistus väliseminaari: Sotepalvelustrategia, Anu Vuorinen ja Liisa Jurmu
- Painopisteet ja kärkitavoitteet (pdf)
- Sote-palvelustrategian esittely osa 2: Painopisteet ja kärkitavoitteet
- Osallisuussuunnitelma (pdf)
- Sote-palvelustrategian esittely osa 3: Osallisuus
- Liisa Jurmu: Meidän, teidän vai kaikkien sote-uudistus? Kolumni sote-uudistus.fi-sivuilla
- Palvelustrategian välitilinpäätös: Ensihoidon osahanke (pdf)